Image

5 steg: Så utformar du en grafisk manual åt ditt företag

En grafisk manual är ditt företags ansikte utåt. Den är så mycket mer än bara en logga, ett gäng färger och passande typsnitt. Man kan säga att det är ditt varumärkes hjärta och själ. Det är den beståndsdel som sätter tonen och känslan för ditt företag.

Er grafiska profil representerar era värderingar, er vision och kommunikationen utåt mot världen. Med det sagt råder det ingen tvekan om att den spelar en viktig roll för ett varumärkes framgång.

Innan du börjar fila på en faktisk manual rekommendera vi dock att du först tar fram ett så kallat mission and vision statement  och skriver en kort beskrivning av vilka din huvudmålgrupp är. På så vis blir det enklare att mejsla fram en riktad och relevant grafisk profil.

Men nu till det roliga! Låt oss presentera 5 steg som tar dig och ditt företag från inspirationsstadiet till en komplett färdig grafisk manual.

Hitta och samla inspiration för grafisk manual

Du har säkert hört klyschan “En bild säger mer än tusen ord”. Detta knyter an starkt till att samla inspiration. I det inledande steget mot en grym grafisk manual tar du med andra ord fram referenser på andra grafiska profiler som du gillar och som du tycker fungerar som bra inspirationskällor. 

I det här steget kan du bjuda in alla i ditt företag, och exempelvis hålla en brainstorming session. Här vill ni tillsammans hitta rätt form och känsla för ert varumärke. Vi på Webbyråkonsulterna tycker att pinterest är en bra kanal för att finna inspiration.       

Här kommer fler tips att fundera kring grafisk profil:

  • Vad har fungerat för ert företag tidigare? Samla in exempel på framgångsrika annonser, kampanjer, emails och annat material som kan agera ledstjärna.
  • Vad gör andra varumärken och företag som ni beundrar, rent visuellt?
  • Vilka frågor dyker upp gång på gång? Håll koll på återkommande feedback, och se till att vidarebefordra den till eventuella designers och copywriters i ert team.

Se också till att kategorisera vilket material ni gillar och vad ni inte gillar. En del utav inspirationsmaterialet kan komma till användning för ert bildmanéer medan annat t.ex kan komma till nytta när det är dags att designa logotypen.     

inspiration grafisk manual

Definiera den grafiska manualens 6 delar

En komplett grafisk manual består normalt sett av ett antal viktiga delar. Dessa är följande:  

Brand story

En brand story är en kort introduktion till ditt varumärke och vad ni gör och bidrar med till världen. Denna summering ger mottagaren en möjlighet att få en övergripande inblick i ert varumärke. Exempel på komponenter som kan inkluderas i er brand story är mission, vision, målgrupp och organisationens värderingar. För att ni ska inge trovärdighet mot era kunder är det viktigt att resten av er grafiska manual genomsyras av er brand story.  

Logotyp

När det är dags att ta fram en logotyp är det några saker som är bra att tänka på. En bra början är att först titta bland det insamlade inspirationsmaterialet (Nämnt tidigare i artikeln). Välj ut ett antal favoriter och börja sedan skissa på ett koncept. Ha följande i åtanke under designprocessen:

  • Storlek: Lista minimistorlek för logotypen och se till att proportionerna är rätt
  • Marginaler och whitespace: Se till att loggan har rätt marginaler mellan olika delelement så att slutresultatet är balanserat och estetiskt tilltalande
  • Färger: Ta fram olika variationer (t.ex omvänd, färglagd och svartvit) inklusive information om när och i vilket sammanhang de ska användas 
  • Undvik: Att beskriva hur logotypen inte får användas är också viktigt  

Färgpalett

Rätt färgpalett är förstås avgörande för att ge ert varumärke rätt utseende och känsla. De flesta varumärken tar fram max fyra huvudfärger och ser även till att färgerna och logotypen matchar varandra.

Ett tips är att välja en ljusare färg för bakgrunder, en mörkare färg för text, en neutral nyans samt en färg som sticker ut och “poppar”. Se till att ha med följande teknisk information om varje färg i paletten: 

Färgpalett grafisk manual

Typografi och typsnitt

Ytterligare en central del av er grafiska profil är typografin. Beroende på vad som matchar ert varumärke, kan ni antingen hålla er till endast en typsnittsfamilj eller välja flera olika typsnitt för olika ändamål. En bra tumregel är att inte ha samma typografi för logotypen som övrig text. På så vis hjälper ni er logotyp att tydligare stå ut. Det är vanligt att man väljer ett specifikt typsnitt för logotypen, ett annat för rubriker samt ett tredje typsnitt för brödtext.

Kontakta oss på Webbyråkonsulterna om du önskar ta fram snygga och stilrena typsnitt samt övriga passande grafiska element till ert varumärke.

Bildmanéer & Ikonografi

När det handlar om ditt egna företag och varumärke har du troligtvis en naturlig instinkt kring vilka typer av bilder som passar. Så när det är dags att plocka fram bildmanéer och en passande ikonografisk stil (ikoner som t.ex ska finnas med på webbsidan) kan det vara läge att ta en titt i inspirationsmaterialet ni samlade in i ett tidigare steg. 

  • Praxis: Ta fram exempel på bildmaterial som tidigare gett bra resultat för ert varumärke, exempelvis i marknadsföring. Att helt återuppfinna hjulet behövs inte.
  • Kika på större varumärken: Var inte rädd för att hämta inspiration till bilder från större företag som du och ditt team gillar. 
  • Moodboard: Samla alla bildidéer tillsammans med ikonografi i en moodboard för att hitta rätt känsla och stil.  

Brand voice

En annan viktig del i er grafiska manual är Brand voice. Ert varumärkes brand voice är exempelvis de ord, fraser och “mantran” som ger den rätta känslan och kommunikationen till er huvudmålgrupp. Lista exempel på kommunikation och jargong som ligger i linje med ett varumärke, men även ord och uttryck som ni inte vill associera er med. 

Om ert företag hade en egen personlighet (vilket den bör ha), hur skulle den då kommunicera?

Lista eventuella ytterligare element i er grafiska manual

De sex element vi listade i sektionen ovan återfinns hos i princip alla varumärken. Men ibland behöver man gå djupare än så.

  • Är ert företag i huvudsak digitalt? Då lär ni behöva skissa på hur bilder och visuella element visas på er webbsida.
  • Säljer ni fysiska produkter? I sådana fall kanske ni behöver riktlinjer för paketering, t.ex när produktnamnet ska användas och när företagsnamnet ska användas.
  • Fokuserar ni på marknadsföring i sociala medier? Om ja, då kan det vara så att ni behöver ta fram riktlinjer för hur bilder används i inlägg.

Se helt enkelt över om ni exempelvis behöver visitkort, broschyrer, banners för sociala medier eller andra element som tillsammans säkerställer att er grafiska manual är komplett och konsistent.

Ta fram en översikt av grafisk manual

I detta steg är det dags att ta era 6 beståndsdelar presenterade ovan, och mixa dem med eventuella affärsmässiga behov, för att därefter sätta upp en översikt. Översikten hjälper er ta fram en logisk och tydlig struktur för er grafiska manual.

När översikten är på plats är det läge att skapa ett levande dokument där du, tillsammans med ditt team och eventuella designers, mejslar fram den slutgiltiga versionen av er grafiska manual.   

Grafisk manual

Planera för ditt varumärkes vidareutveckling

Eftersom din grafiska manual bör vara ett levande dokument, bör ni vara öppna för att föra in nya idéer och tankar kring hur varumärket kan vidareutvecklas. Samla dessa i en gemensam mapp och återgå till den när ni känner att det är dags att fräscha upp er branding igen. Även om ni bara gör mindre ändringar varje halvår eller varje år, så är det bra att hela tiden hålla er varumärkesidentitet levande och relevant.  

Känner du att det är läge att fräscha upp er nuvarande grafiska profil? Eller har du ett nystartat företag som behöver en riktigt attraktiv och säljande grafisk manual? Nå ut till oss på Webbyråkonsulterna så kan vi ta ett möte med er och diskutera hur vi tillsammans kan skapa en varumärkesidentitet i absolut toppklass!


Vi vill hjälpa Er!

Vi har lyckats uppnå en hög kundnöjdhet eftersom vår ambitionsnivå oftast stämmer överens med kundernas. Kontakta oss idag!

Redo att sätta igång och planera ditt nya webbprojekt?

Vi kommer aldrig att dela din e-post med någon annan.
deco-blob-13 decoration
arrow-up icon