´

Sökmotoroptimering

Det viktigaste för en webbsida är så klart att få kunderna att hitta till den. Då är det viktigt att ha en strategi för sökmotorer så väl som sociala medier. Idag handlar sökmotoroptimering om mer än bara en hög position hos google. Det är även viktigt att bli hittad på Facebook och andra sociala medier när potentiella kunder söker efter företaget.

 

När vi gör en sökmotorsoptimering utgår vi från de ord som ni som kund vill bli hittad på. Vi brukar tillsammans med kunden ta fram mellan 5-10 ord som är viktiga att bli hittad på. Vi gör sedan de optimeringar som behöver göras. Både OnPage-optimeringar och Offpage-optimeringar.

 

Google Analytics för mätningar och målomvandling

analytics-logo

När man sökmotoroptimerar är det så klart viktigt att mäta vad optimeringarna ger för resultat. Därför lägger vi alltid in Google Analytics för att mäta hur personer hittar till sidan samt målomvandling och avvisningsfrekvens. Avvisningsfrekvensen är väldigt intressant då det så klart gäller att så många som möjligt skall ta till sig informationen och inte gå direkt till nästa sida. Märker vi att den är hög diskuterar vi med kunden för att se vilka förändringar vi kan göra för att få besökaren att stanna längre på sidan.

 

Se till att bli hittad via olika tjänster

social-logo

Förutom att så klart få en hög position hos google behöver man se till att bli hittad på andra sätt. Att finnas med en bra profil på både Facebook, Google Plus och Google Maps är viktigt. En hög position på Google Maps är viktigt då när man söker på Restaurang Stockholm till exempel så är det Google Maps-resultatet som visas högst upp på sidan tillsammans med adresserna till restaurangerna. Man driver även länkkraft till sin sida vilket leder till en högre position hos Google genom att se till att man finns med på olika sociala medier.

Dela med er av konsulterna.nu